Przykład drugi: Taksówkarz – czyli skala mikro.

     Pan Kowalski jest właścicielem taksówki na benzynę. W tym przypadku pobór podatku CAT nastąpił w porcie, gdy przypłynął tam tankowiec ropy. Następnie surowa ropa naftowa trafiła do rafinerii, gdzie uległa przeróbce na benzynę. Zanim trafiła na stację benzynową, paliwo przeszło przez ręce wielu pośredników i każdy wystawił fakturę, na której wyliczono kwotę CAT. Ostatecznie Pan Kowalski wlał do baku swojej taksówki benzynę i teraz jako końcowy odbiorca jest upoważniony do uzyskania w urzędzie skarbowym subwencji CAT. Jako, że opodatkowane paliwo jest drogie Pan Kowalski myśli o zakupie samochodu hybrydowego. Normalnie taki samochód jest dużo droższy od samochodu z klasycznym napędem, ale sytuacja może się zmienić po wprowadzeniu CAT. W momencie, gdy nasz taksówkarz kupi samochód hybrydowy (na kredyt lub za gotówkę) będzie miał prawo do zwrotu całej kwoty CAT za każde tankowanie. Gdy łączna kwota subwencji CAT przekroczy wartość zakupu baterii i silnika elektrycznego do nowego samochodu subwencje CAT można przeznaczyć na inne cele. W ten sposób wszyscy korzystają.

1.) Pan Kowalski ma nowy samochód, którego eksploatacja kosztuje o wiele mniej.

2.) Zyskuje środowisko naturalne ponieważ nowy samochód Pan Kowalskiego emituje mniej CO2.

3. Budżet państwa paradoksalnie traci. Paliwo jest i tak obłożone wysokim podatkiem akcyzowym a więc jeżeli Pan Kowalski spala mniej paliwa to wpływy do budżetu mogą być mniejsze.

Skomentuj artykuł